Kicsi bölcsesség

"Egy régi korszak lezárul, egy újabb megnyílik, a régi és az új között a különbség annyi, hogy az utóbbi magában hordozza az előtte való emlékét, s sosem felejti azt"

2014. január 31., péntek

Még nem késő, hogy meséljenek

Kiskorom óta különleges helyet foglalnak el a szívemben a nagyszüleim, de sosem nőttem fel annyira, hogy meg is akarjam ismerni őket. Gyerekként egy évet éltem Mamival, de abból az időszakból leginkább a kertjének hangulata és varázslatos emlékképe maradt meg. Nem kérdeztem, csak bóklásztam. Igazi dzsungel volt, egy álomvilág. Pedig ha tudtam volna akkor, hogy lábam alatt egy fiatal nő nyugszik…

Az iskolákban mindenki tanul történelmet, ki szorgalmasabban, ki galacsint dobálva. Ünnepségeket tartunk, ünneplőben, zászlóval emlékezünk. Verset szavalunk, énekelünk, megfogjuk egymás kezét, közösen táncolunk. Majd szól a csengő, és rohanunk a büféhez, hogy időben sorba álljunk. Éljük mindennapjainak, majd jön az újév és felejtünk. A tanárnők pedig kedvesen elismétlik, hogy mit is ünneplünk március 15-én, miért nincs iskola október 23-án, mit jelent a vértanú kifejezés. A körforgás nem ér véget, és egyre nehezebbé válik. Pedig még most van lehetőségünk belepillantást nyernünk, hogy mi történt régen.


Zsidóság. Sárga csillag. Deportálás. Gettó. Menekülttábor. Gázkamra. Szavak egymás mellé pakolva. Majd a Katona Klub írós csapatával elmentünk a Holokauszt Emlékközpontba, és a szavaknak súlya lett. Ott nem csak egy oldalt kaptunk a tankönyvből, hanem történeteket. Családok életén keresztül láthattuk, min mentek keresztül a II. Világháború áldozatai. Csak néztem az elhunytak neveit a kőtáblába vésve, és csak akkor kezdtem el sejteni, hogy amiről mi tanulunk, tényleg megtörtént.



A következő foglalkozáson körbeültünk, és elmeséltük, amit nagyszüleinkről, dédszüleinkről tudtunk. Megdöbbentő, ám még felszínes történeteket hallottunk. Mélyebbre kellett ásnunk. Így felhívtam Mamit, és tollal, papírral a kezembe ültem le hozzá. Mesélj nekem, kértem, őszintén meséld el, hogy éltétek túl. És akkor Mami az emlékekbe mélyedve beszélni kezdett. A menekülésről, csempészésről, letartóztatásról. Egy rendőrről, aki megmentette Dédit, egy katonáról, aki beleszeretett, mikor öt éves volt, mesélt Dodi nagyapáról, akit elvittek, és Mami csak a véres csizmáit kapta vissza. Elmesélte, hogy a szovjetek megöltek egy nőt az étkezőjükben, és a kertben, a hinta alá lett eltemetve. Mennyit játszottam ott!


Ezután elmentünk a csoporttal táborba, ahol írtunk, írtunk, és írtunk. Jeleneteket, monológot, leveleket. Családjaink helyébe léptünk, hol szerelmesen, hol kétségbeesve, hol menekültként.


A Rétegek című darabunk kíméletlenül kimondja azt, amit megtudtunk, és amit egykor tényleg átéltek nagyszüleink. Nem számít, hogy ki zsidó, ki keresztény, kommunista tiszt, vagy tolvaj. A valóság pőrére lecsupaszítva jelenik meg a néző számára. És számunkra is.


Nincsenek megjegyzések: